Kanal İstanbul Projesi
Kanal İstanbul projesinin İstanbul’un Avrupa yakasında bulunan Çatalca Yarımadası’nı kuzeyden güneye kat ederek Karadeniz ile Marmara Denizi’ni birbirine bağlaması ön görülen mega bir projedir. Projenin sadece etüd çalışmalarının 2 yıl gibi uzunca bir süre alacağı belirtiliyor. Uzmanlar tarafından yapılan tahminlere göre proje maliyetinin 15 milyar doları bulması olası bir ihtimal. Bu yapay su geçişinin İstanbul boğazına yeni bir alternatif olması planlanıyor. Böylece boğazdaki gemi yoğunluğu azaltılarak daha güvenli ve daha rahat bir deniz yolu trafiği oluşturulacak. Fakat hukuksal olarak boğaza alternatif bir geçiş güzergahının yaratacağı durumlar konusunda soru işaretleri devam ediyor.
Dünya genelinde buna benzer bir çok yapay kanal ile gemi ulaşımı sağlanıyor. Örnek vermek gerekirse yapay su yolu olarak Süveyş Kanalı benzer bir şekilde incelenebilir. Kanal Kuzeyinden Akdeniz’e, güneyinden de Kızıl Deniz’e petrol taşımacılığı yapan gemilerin tercih ettiği bir yol olarak dikkat çekiyor.
Kanal İstanbul Projesi 15. yüzyıldan günümüze tam yedi kez gündeme gelse de hayata geçirilemedi. Kanal İstanbul yaklaşık 42 km uzunluğa 150 metre yüzey 125 metre tabandaki genişliğe ve 25 metrelik derinliğe sahip olması bekleniyor. Kanalın gemi trafiğine açılmasıyla birlikte İstanbul Boğazı tanker gemilerine kapatılacak. Su yolunu ayıracağı alanda yeni bir yarımada ve bir de ada meydana gelecek. Türkiye’nin sahip olduğu coğrafi avantajlar ve birçok taşıma yolunun ülkemizden geçmesi taşımacılık sektörünün önemini daha da artırmakta ve fırsatlar sunmaktadır. Söz konusu fırsatlardan azami ölçüde faydalanmak ve Türk Boğazlarını tehdit eden bazı unsurları bertaraf etmek amacıyla yapılması planlanan projelerden birisi de Kanal İstanbul Projesi’dir.
Kanal İstanbul hakkında resmi gazete eki
30.04.2014 tarihinde Resmi Gazete ‘de yayınlanan 2014/6028 sayılı kararın eki olan haritada güzergah Yeniköy, Arnavutköy, Avcılar, Bağcılar, Bakırköy, Başakşehir, Esenler, Eyüp, Küçükçekmece olarak kamuoyuna duyurulmuştur. Kanal için başlangıçta 3 güzergah üzerinde duruluyordu. Sonuç olarak 3.alternatif seçilmiş ve Terkos gölünün doğusundan başlayıp Sazlıdere havzasını içine alarak Küçükçekmece gölü ile birleşen doğrultuda yapılmasına karar verilmiştir. Resmi olarak açıklanmış olmasa da kamuoyunda yer alan bilgilere göre kanal boyunca konut, finans merkezleri, rekreasyon alanları, servis birimleri olacağı öngörülüyor. Projenin 69 milyon metrekare civarı bir alana kurulması ve bu bölgede 1 milyon kişinin yaşaması bekleniyor.
Dünyadaki önemli boğazlar ve kanallar:
İstanbul Boğazı Karadeniz – Marmara Denizi arası
Çanakkale Boğazı Marmara – Ege
Cebeli Tarık Boğazı Akdeniz – Atlas Okyanusu Arasında
Bab-ül mendep boğazı Kızıl deniz – Umman Denizi
Hürmüz boğazı Basra Körfezi -Umman Denizi
Massına boğazı Tren Denizi- Yunan Denizi
Bering boğazı Bering Denizi- Kuzey Buz Denizi
Macellan Boğazı Atlas Okyanusu- Büyük Okyanus
Malakka boğazı Sumatra adası ile Malakka arası (Endonezya-Malezya)
Sonde Boğazı Sumatra adası ile Cava Adası arası(Endonezya)
Dover Boğazı Manş Denizi. İngiltere-Fransa arasındadır
Kiel Kanalı Baltık Denizi Kuzey Denizi
Panama Kanalı Atlas Okyanusu- Büyük Okyanus Süveyş Kanalı Akdeniz-Kızıl Deniz