Manş Tüneli (Fransa ve İngiltere bağlantısı)

Manş Tüneli Avrupa’nın mühendislik harikalarından biridir. 4 bin kişilik bir ekiple yapımı tam 7 yıl sürdü. Tünel Fransa ve İngiltere yi birbirine deniz altı tünel yoluyla bağlayan muazzam bir yapıdır. 1987 de inşaat başladı. İngilizler tünel kaplanları adıyla ekip kurdular. Fransızlarda tünelin diğer ucunda kendi ekiplerini kurdular. Toplamda tüm kazılar 153 km uzunluğundaydı. İngilizlerin tünel kazma makineleri fransızlara oranla %25 daha hızlıydı. Fakat Fransızların delme başlıkları su geçirmezdi ve çamurlu zeminde rahat ilerliyordu. Tünel tavanı kaplanırken granit destekli özel bir beton hazırlanmıştı. Nükleer reaktör duvarından bile daha dayanıklıydı. Doğru yönde kazı yapmak önemliydi yön değişirse sonuçları kötü olurdu. Dev tünel kazma makineleri hedeften uzaklaşıp suya ulaşabilir ve tünel çökebilirdi. Jeofizikçiler tünelin hedefinden sapmaması için tek bir katmanı kazamayı ve böylece tek bir doğrultuda ilerlemeyi amaçladılar. Seçilen kaya katman su geçirmemeli ve çatlamamalıydı. jeologlara mavi kireç taşı tünel boyunca yol gösterdi. Ayrıca suyun içerisinde yayılan özel bir ses dalgası yöntemi de kazı ekibine yönünü bulması konusunda klavuzluk ediyordu.

mans-tuneli

Bir başka dahice yöntem ise lazer ışıklarıyla tünelcilerin başlangıç noktalarına göre hareket değişimlerinin saptanması ve yönlerinin belirlenmesiydi. Fakat kazı alanında başka sorunlarda vardı. 1988 mart ayında İngiliz tarafında bir anda sular çalışma tüneline dolmaya başlamıştı. Tünel tavanında çatlaklar oluştu. Tünelin izlediği kaya katmanında çatlaklar olduğu için bu olay meydana gelmişti. Jeologlar bunu öncede tahmin edememişlerdi. Onarımı için beton levhaların yerine demir dökme levhalar yerleştirildi. Fransızlar suya dayanıklı aletlerle çalıştıkları için çıkan suya karşı daha iyi mücadele ettiler. İngilizlerin yamaçlı kıyıları yüzünden depo alanı yoktu ve beton bloklar tavan kaplaması için yetiştirilemiyordu. Bunun için kazı sırasında çıkan toprak ve molozlar kıyıya dökülerek depo alanı oluşturuldu. 37 kmlik bölüm 3 yıl içinde kazılmıştır. Tüneller birleştiğinde sadece 35 cm hedeften kaymışlardı.

mans-tuneli2

Manş Tüneli’ni ilk geçen işçi İngiliz’di fakat kanalın altından ilk geçen bir Fransız aracıydı.

İngilizler dev kazı aracını gömdüler çünkü geri götüremeyecekleri şekilde kayaya saplanıp kalmıştı. Raylar döşendi, soğutma sistemi ve yeni trenler hazırlandıktan sonra 6 mayıs 1994’te kanal tüneli 1 yıl gecikmeyle açıldı. İngiltere-Fransa arası geçişlerin 35 dk olması sağlandı. 18 kasım 1996 tarihinde tünelin Fransa’daki ucunda saat 9.48 de trenin taşıdığı kamyonlardan biri yanıyordu. Tünel yangınına sebep olmuştu. Mucizevi bir şekilde kimse ölmemiştir. Bu hat Avrupayı dolaşan bir seyahat ağı ve bu ağın kalbi ise Manş Tüneli’dir. Kanal tüneli inşaatında 11 kişi hayatını kaybetti. Hayatını kaybedenler için anıt niteliğindeki bu dev yapı mühendisler için değerli bir yapıdır.

@volkanatabey

İlginizi Çekebilir:  Golden Gate Köprüsü hakkında bilinmeyenler

Bir Cevap Yazın

Required fields are marked *.