Dubai Palmiye Adası Nasıl Yapıldı?

Dubai Palmiye Adası bütün mega yapılar gibi doğaya karşı koyarak yapıldı. Basra körfezinin yaklaşık 5 km içine uzanan palmiye adası dünyanın gördüğü en büyük mühendislik projelerindendir. Sadece doğal malzemeler kum ve kayalar kullanıldı. Ağustos 2001’de yapımına başlandı. Yapılma amacı ise sahil şeridi 72 km uzunluktaydı, bu uzatılmak istendi. Palmiye tercihi şekil itibariyle kıyının daha uzun olmasını sağladı. Ada çevresine uyum saplaması için kumdan yapıldı, kayalarla dalga kıran inşa edildi. Burada kullanılan kum ve kayalarla dünyanın çevresine 2.5 metrelik bir duvar yapılabilir.

Dubai Palmiye Adası bütün mega yapılar gibi doğaya karşı koyarak yapıldı.

Dubai Palmiye Adası bütün mega yapılar gibi doğaya karşı koyarak yapıldı.

Hollandalılar ülkelerinin topraklarını %35 arttırmışlar, bu yüzden mühendis arayışında toprak kazanmada uzman olan Hollandalılar tercih edildiler. Bir dalga kıran ekibi ve bir ada ekibi kuruldu. Dalga kıran kayaları büyüklük ve hacimlerine göre sınıflandırılarak denize yerleştiriliyordu, rastgele yerleştirilmiyordu. Böylece kayaların daha iyi yerleştirilmesi sağlanıyordu. Mühendislerin 94 milyon metreküp kum bulmak gibi zor bir görevleri de vardı ayrıca doğru kumu bulmaları gerekiyordu. Çöl kumu bu iş için uygun değildi.

Proje için en uygun kum 6 deniz mili açıkta bulunmuştur. Kum püskürtme için gökkuşağı yöntemi kullanılmıştır. Adanın şeklinin doğruluğu uydudan çekilen fotoğraflarla belirlenmiştir. Gökkuşağı toprak kazanmada çok popüler bir yöntemdir. Ancak kumun doğru yere düşüp düşmediğini karadan anlamanın imkansız olması işi dahada zorlaştırır. Bu yüzden 5 kişilik ekip sürekli yürüyerek projenin doğruluğu için adanın planını uzaydan gelen sinyallerle çıkarma görevini üstlenmişti. Dalga kıran ekibi ve ada ekibinin senkronlu ilerlemesi çok önemliydi dalgakıran hızlı ilerlerse tarama gemilerinin bölgeye ulaşımı zorlaşır, eğer ada ekibi hızlı ilerlerse kumdan tepeler direkt olarak fırtınaların hedefi haline gelir. Adanın inşaat yapacak kadar kuvveli ve güvenli olması gerekiyordu.  Bu yapı 120 bin kişilik bir şehiri barındıracaktı. Araştırma tamamlamadan projeye başlanması büyük bir sorun ortaya çıkardı.

Bir dalga kıran ekibi ve bir ada ekibi kuruldu. Dalga kıran kayaları büyüklük ve hacimlerine göre sınıflandırılarak denize yerleştiriliyordu, rastgele yerleştirilmiyordu.

Bir dalga kıran ekibi ve bir ada ekibi kuruldu. Dalga kıran kayaları büyüklük ve hacimlerine göre sınıflandırılarak denize yerleştiriliyordu, rastgele yerleştirilmiyordu.

Dubai Palmiye Adası bünyesinde pis su yapının dışına çıkmıyor, deniz yapının içinden dolaşmıyordu.

Dalgalar sistemi doğru düzgün doldurmuyor ve suyun durgun ve pis suya dönüşmesi olası bir durum olarak görülüyordu, tasarımın değişmesi gerekiyordu. Dalgakıran içerisine iki adet delik ve bu deliklerin üzerine köprü inşa edildi böylece deniz günde iki kez yapının içerisine gel git meydana getirecek ve suyu temizleyecekti. 2003 Ağustos ayında dalgakıran tamamen tamamlandı. Ayrıca 2 yıl içinde palmiye adası denizde yükseldi ve 1. aşama tamamlandı. 4500 ev daire ve oteller yapılmalıydı fakat kumun üzerine bu hiçte kolay değil çünkü kumlar çok gevşekti. Dubai büyük bir deprem kuşağında bu yüzünde zeminin daha güvenli hale getirilmesi gerekir. Güçlü bir depremin yan kuvvetleri adanın yok olmasına sebep olur. Bu dehşet verici olaya sıvılaşma denir.

Zeminin çok derinden sıkıştırılması gerekiyor, silindirler bu kadar derinlemesine bir sıkıştırma meydana getiremezler. Bu yüzden titreştirme yöntemi devreye girdi. 15 makine 24 saat çalışarak ve yere delik açarak titreştirme yöntemiyle zemini sıkılaştırdılar. Bu zemin sıkılaştırma işlemi tam 8 ay sürdü.

İlginizi çekebilecek yazı:  Millau Köprüsü (Millau Viyadüğü)