Aldar Gökdeleni (Yuvarlak Gökdelen)

Aldar gökdeleni gibi yapıları mimarlar tasarlarken doğadan esinlenirler. Bu proje açılmış bir deniz kabuğundan esinlenerek tasarlanmıştır. Dairesel tasarımın dengede durması oldukça zordur. Bu yüzden sıradışı bir yapıdır. Binanın zeminde yerleşeceği iki noktayı bulmak en önemli aşamadır. Mimar beşgen yöntemi ile kusursuz dengeyi bulmuştur. İnşaat sırasında asıl sorun gökdelenin inşa edileceği yerdi. Deniz kumu ile inşa edileceği yere dolgu yapıldı. Bunun için daha önce bir tünel inşasından çıkan kumu değerlendirdiler. Gökdeleni taşıyacak zemin 8 ay içerisinde hazırlandı ve en büyük sorunda çözülmüş oldu. Bu yapının geometrisi yeni ve eşsizdi. Zamanın kısa olması sebebiyle tasarım ve inşaat birlikte ilerletilmiştir.

aldar-gokdeleni4

Aldar Gökdeleni yuvarlak tasarımıyla mühendislik konusunda yenilikleri getirdi.

Mühendisler kendilerini kaderin akışına bırakıp plan bitmeden temeli atmışlar bunun sebebi 30 ay gibi kısa süreleri olmasıydı. Rüzgar tüneli testleri temel atıldıktan sonra gerçekleştirildi. Yuvarlak tasarımı sebebiyle bu gökdelen rüzgar karşısında yelken görevi görebilirdi. Gökdelenin denize bu kadar yakın inşaat edilmesi temel kazısı sırasında derinlere inildikçe zemini su basma gerçeğiyle karşılaştırıyordu. Bunun sonucu olarak temele ekstra yük bindirecekti. Kazıya başlanmadan önce diyafram duvarı inşa edildi. Böylece gevşek kumun hareketi ve su engellenmiş oldu. Ayrıca sal adı verilen devasa bir betonarme zemin çözümü uygulandı. Bunun için 2 bin kamyon beton döküldü. Yapı süper güçlü bir çekirdeğe ihtiyaç duyulmaktaydı ve tek çekirdek yetmiyordu. Bu yüzden iki çekirdekle daha stabil olması sağlandı.

aldar-gokdeleni2

Çekirdekler kayar kalıp yöntemiyle inşa edildi. Böylece tek parça olması sağlandı ve hiç bir ek yeri olmadı. Ek yerinin olmaması çekirdeğin daha güçlü olmasını sağlar. Ekipleri hızlandırmak için çekirdekler arası hız yarışması yapıldı. Bu hız konusunu çözümlemek için harika bir yöneticilik örneğidir. Diyagrit adı verilen çelikten bir iskelet yapılarak gökdelenin şekli oluşturuldu. Çelik işlerine inşaatın 18. ayında başlanarak büyük bir başarı elde edildi. Wc tasarımlarında prefabrike modüller kullanıldı bu yenilikçi bir çözümdü ve uygulanırken zaman kazanmak amaçlanmıştı. Yuvarlak bir yüzeyi camla kaplamanın sırrı camın şeklinde gizlidir. Bu yüzden cam parçalar üçgen şekilde üretildi. Cam fabrikası şantiyenin içine kurulmuş ve zaman kazanılmıştı. Wc için prefabrike modüller seçim sırasında iş verenin beğenmemesi sebebiyle gecikmiş böylece dış iskeletin tavanında modüllerin çekirdek boşluğuna yerleştirilmesi için boşluklar bırakılmıştır.

aldar-gokdeleni3

Hafif olarak tasarlanan tavan çeliklerindeki kuvvetin boşluk bırakılan yerler sebebiyle eşit dağıtılamamasından dolayı sarkmalar oluşmuştur. Sarkmanın 150 mm olması herkesi çok şaşırtmıştı. Hassas üretilen bir yapı için bu sarkma çok büyüktür. Bu sorun yüzünden tavanın parçaları tam birleştirilemez ve cam parçalar tam yerine yerleştirilemez. 200 tonluk çelik tavan, uzmanlar tarafından gerekli seviyeye hidrolik kaldıraçlarla kaldırıldı. Ve son parçalarda birleştirildi. Böylece gökdelen planlanan zamanda evrendeki yerini aldı.

@volkanatabey

İlginizi Çekebilir:  The Falkirk Wheel

Bir Cevap Yazın

Required fields are marked *.